Din fysiske butik overlever også i fremtiden, men...

Din fysiske butik overlever også i fremtiden, men…

På Erhvervsakademiet Århus, har man lavet en stort undersøgelse på over 1200 personer, for at undersøge hvad der gør at folk foretrækker at handle i en fysisk butik samt hvad der gør de kommer igen.

Indhold:

  1. Gør din butik til en oplevelse
  2. Gør din butik interaktiv
  3. Købeadfærd og målgruppe er nøglen
  4. Kom igang med at indsamle data på dine kunder
  5. Opsummering

1. Gør din butik til en oplevelse

I undersøgelsen finder de at det vigtigste parametre for at komme igen i din butik er oplevelsen.

Oplevelsen består af flere faser for en kunde. Før købet, under købet, og efter købet.

Under købet er det især detaljerigdommen i din butik der gør en forskel. Det er både mht. indretningen og den service og ekspertviden en kunde kan få af dig og dit personale.

Udover ekspertviden vil folk også gerne socialisere og føle at de er en del af noget. Det kan du udnytte ved at tilknytte en identitet til din butik.

Dette kan f.eks. gøres ved at have et “butiks-cykelhold” med repræsentanter, som andre ser op til, fordi de vinder løb eller f.eks. hjælper i lokalmiljøet.

Dvs. gør din butik “sej” og sørg for at folk kan vise frem at de er en del af din butik, ved eks. at have noget lækkert tøj de kan få med til billige penge, når de køber noget hos dig.

 

2. Gør din butik interaktiv

I undersøgelsen finder de også, at det i stigende grad er vigtigt for kunderne at opleve din butik før og efter købet, det er især digitalt man kan give kunderne en ekstra oplevelse.

Her er første skridt en hjemmeside, som kan give kunden et indtryk af din butik og “stemningen” inden de køber noget.

Under salget, kan det være i form af skærme eller iPads, som de kan bruge til at undersøge mere om det produkt de er interesseret i, f.eks. kan man finde nogle anmeldelser på YouTube som man kan vise på skærmen.

Efter salget finder de at kunder gerne vil have kvittering og garantibevis sendt på mail og hvis muligt skal produktet kunne opleves videre på nettet. Dette kan være svært, og handler nok mere om producenternes tilgang.

 

3. Købeadfærd og målgruppe er nøglen

Hvis du vil give dine kunder en bedre oplevelse, så er første skridt at forstå deres adfærd og din målgruppe.

Her kan det være en fordel at snakke med de kunder der kommer ind i din butik, og spørge dem hvad de har haft gjort inden de kom ned i butikken, og om du kunne have gjort noget bedre.

Skridt. nr. 2 er er lave et customer journey map i din butik. Tag et konkret kig på hvordan de bevæger sig rundt i butikken og hvordan i som ekspedienter møder dem, og hvor i købsprocessen kunden er når i møder dem. Det kan være i møder dem for sent eller for tidligt, det kan være at en skærm med produkt info / Youtube film kan give dem den smule info de mangler.

Sammenhold herefter målgruppe info som alder, interesse og køn med det image din butik afspejler, og tilret herefter dit layout så det passer til din målgruppe. – Det gælder både online og i butikken.

 

4. Kom igang med at indsamle data på dine kunder

Et sted hvor du nemt kan gøre en forskel er ved at få indsamlet data på dine kunder. Det sker helt automatisk når du bruger Bikedesk. Du får fuld kundehistorik, du kan sende dem info digitalt, og du kan snart se på et kort hvor dine kunder befinder sig henne i landet.

Ydermere så kan man snart få sine kunder sendt direkte over i MailChimp, således at man efterfølgende kan sende nyhedsbreve og gensende kvitteringer til dem.

Vi kommer også snart med en udvidelse, hvor man på sin egen hjemmeside kan gøre det muligt for kunder at se købshistorik, reparationsstatus og hente kvitteringer selv. Derved får dine kunde en hel oplevelse, og bliver knyttet meget mere til din butik.

Læs mere om bikedesk her.

5. Opsummering

  1. Det er oplevelsen der sikre at din fysiske butik overlever
  2. Oplevelsen skabes af deltajlerigdommen i din butik samt digitalt før og efter købet.
  3. Brug det digitale til at skabe en større detaljerigdom. f.eks skærme i butikken med YouTube anmeldelser af produktet.
  4. Skab et image og et brand som folk gerne vil være en del af.
  5. Sørg for at forstå din målgruppe og din “customer journey” rundt i butikken samt online før og efter købet.
  6. Prøv noget nyt, din butik skal hele tiden være i udvikling, så for folk lyst til at komme igen og se hvad der sker.
  7. Kom igang med at indsamle data nu. Det kan du enten gøre via f.eks. Bikedesk eller du bruge et andet system.

 

Læs også: 10 retail tips til at øge salget i din cykelbutik

 

Om forskningsprojektet

Der kan læses mere om projektet her.

E-bog: Anbefalinger til fremtidens retail

Du kan downloade deres e-bog her.

Alle rettigheder til e-bogen tilhører Erhvervsakademiet Aarhus.

 

 

 

 

Gør som +100 andre cykelhandlere Start din gratis prøveperiode eller kontakt os og hør mere
Prøv Bikedesk gratis
Få en gratis demonstration
Ring til os